Pozycjonowanie lokalne to dobra inwestycja w rozwój firmy

Znasz to uczucie, kiedy jesteś w nowym mieście i musisz znaleźć np. sklep obuwniczy? Ten, w którym nie znasz nazwy sklepu, a ulice nigdy nie są oznakowane? No właśnie, wyobraź sobie, że nie tylko Ty miałeś podobną sytuację. Dlatego, jeśli prowadzisz działalność lokalnie, musisz zdawać sobie sprawę z tego, że twoi Klienci również tak mają. W związku, z czym zaczynają poszukiwania w sieci. Dlatego trzeba im pomóc odnaleźć Twoją firmę. Jak to zrobić? – już podpowiadamy.

Internet to obecnie najlepsze miejsce do poszukiwania informacji i reklamowania się. Jednym z większych błędów popełnianych przez firmy jest brak wykorzystania jego potencjału. Zatem niezależnie, czy działasz stacjonarnie lub online, globalnie czy lokalnie powinieneś zadbać o zwiększenie widoczności strony internetowej w sieci. Nawet jeśli wydaje Ci się, że to nie ma sensu, bo działasz lokalnie i prowadzisz mały, lokalny biznes. Po to właśnie jest pozycjonowanie lokalne, które pomaga małym i średnim firmą dać się znaleźć Klientom poszukującym Twoich produktów lub usług w danym regionie. Dzięki naszemu lokalnemu pozycjonowaniu Twoja witryna będzie niczym niewidoczny przewodnik dla użytkowników. Nasze działania sprawią, że Twoi Klienci bez problemu trafią na Twoją firmę w sieci. Z naszą pomocą jesteś w stanie pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż. Zapraszamy do wypełnienia formularza kontaktowego.

Wypełnij formularz, aby zamówić bezpłatną wycenę

    Dla kogo jest pozycjonowanie lokalne?

    Pozycjonowanie lokalne jest idealnym rozwiązaniem dla małych i średnich firm usługowych lub handlowych działających lokalnie albo w obrębie danego regionu. Z tej usługi najczęściej też korzystają firmy, które mają ograniczony budżet na działania marketingowe. Pozycjonowanie lokalne skutecznie sprawdza się w branżach usługowych tj.

    • Gastronomia (restauracje, catering, kawiarnie, cukiernie, pizzerie, kluby nocne itp.);
    • Hotelarstwo (hotele, apartamenty, agroturystyka, domy wczasowe);
    • Prawo i administracja (adwokat, kancelaria prawna, komornik, radca prawny itp.);
    • Beauty i SPA (kosmetologia, salony odnowy biologicznej itp.);
    • Salony fryzjerskie i salony barberskie;
    • Medycyna i stomatologia (prywatne gabinety lekarskie, dentysta, masażysta, urolog, ginekolog, weterynarz, fizjoterapeuta itp.);
    • Wulkanizacja i mechanika samochodowa (lakiernik, warsztaty samochodowe, mechanika pojazdowa itp.);
    • Remonty i budownictwo (architekt, murarz, firmy budowlane lub remontowe, tynkarz itp.);
    • IT i Telekomunikacja (serwisy komputerowe, helpdesk, grafik, informatyk, usługi programistyczne, firmy informatyczne itp.)
    • Szkoły i edukacja (nauka jazdy, kursy doszkalające, szkoły policealne itp.)

    Dlaczego akurat te branże powinny skorzystać z pozycjonowania lokalnego?

    Wyżej wymienione branże głównie pozyskują klientów, którzy mieszkają lub tymczasowo przebywają na danym obszarze co firma. Jak wiemy, wszystkie działania marketingowe powinny być skierowane do ściśle określonej grupy docelowej. Stąd też lokalne pozycjonowanie w tych przypadkach okazuje się najskuteczniejsze. Trudno wyobrazić sobie, że klient, który szuka mechanika samochodowego, przyjedzie specjalnie dla nas z drugiego końca polski, czy świata. No, chyba że akurat będzie on tymczasowo przebywać na naszym terenie i tu zepsuje mu się auto. Rzeczą prawdopodobną w takiej sytuacji jest to, że będzie potrzebować naszej usługi. Przypuszczalnie ta osoba, szukając dobrej oferty i nie znając terenu, wpisze w wyszukiwarkę lokalną frazę kluczową np. mechanik Bielsko lub mechanik Bielsko-Biała itp.

    Zatem, jeśli Twoja branża głównie skupia się na rynku lokalnym lub regionalnym i stamtąd pozyskuje klientów, to powinieneś rozważyć lokalne pozycjonowanie.

    Lokalne pozycjonowanie dla startupów

    Pozycjonowanie regionalne czy lokalne jest właściwą i dobrą drogą dla firm, które dopiero wchodzą na rynek a w przyszłości ich celem jest ogólnopolska lub globalna sprzedaż produktów lub usług. Nowopowstała branża zbuduje dobre fundamenty i uzyska silną pozycję na rynku lokalny, co ułatwi jej późniejszy rozwój o kolejne obszary geograficzne. Zatem pozycjonowanie lokalne w niektórych przypadkach to dobry wstęp do pozycjonowania ogólnego i dalszego rozwoju branży. Co więcej, jeśli zaczniemy od pozycjonowania lokalnego nie zaryzykujemy przepaleniem budżetu. Agencja SEO, która zna się na rzeczy na pewno doradzi, które rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojej firmy.

    Na czym polega pozycjonowanie lokalne stron internetowych?

    Pozycjonowanie lokalne stron internetowych to działania bardzo podobne do tradycyjnego pozycjonowania. Jednak tutaj grupa docelowa jest znacznie mniejsza, a proces mocno skupia się na geolokalizacji i prowadzeniu działań w obrębie danego regionu. Oznacza to, że pozycjonowanie lokalne dociera do osób, które są zainteresowane daną ofertą wyłącznie na terenie danego miasta lub regionu. Dzieje się tak, ponieważ w lokalnym pozycjonowaniu istoty jest dobór słów kluczowych wybierany na podstawie potrzeb Klienta i lokalizacji firmy oraz oczywiście analizy konkurencji. Warto również wiedzieć o tym, że pozycjonowanie lokalne, to nie tylko lokalne frazy kluczowe i związane z tym treści na stronie. Dlaczego? Użytkownik szukający danej usługi lub produktu może wpisać w wyszukiwarkę frazy bez lokalizacji. Mimo tego otrzyma jednak wyniki związane z miejscem, w którym docelowo się znajduje. Jest to możliwe poprzez usługę geolokalizacji Google, która określa miejsce użytkownika na podstawie IP lub GPS. Wszystko po to, aby otrzymywał jak najbardziej dopasowane wyniki wyszukiwania nawet bez wpisania lokalizacji. Dlatego też jednym z ważniejszych działań pozycjonowania jest odpowiednio zoptymalizowana wizytówka Google Moja Firma zawierająca dane adresowe i nie tylko.

    Strategia pozycjonowania lokalnego on-site

    Pozycjonowanie lokalne on-site to strategia działania odbywająca się w obrębie strony, a zarazem największy i najtrudniejszy element. To też podstawowe czynności SEO, jakie wykonuje się zawsze po przeprowadzonym audycie SEO – niezależnie od rodzaju pozycjonowania. Analiza aktualnej sytuacji strony internetowej pozwoli sprawdzić, jakie występują na niej błędy i wdrożyć odpowiednią strategię. Dokładnie tutaj chodzi o poprawę funkcjonowania strony pod kątem technicznym jak np. prędkość strony, przyjazne adresy URL, responsywność, meta tagi itp. Kolejnym i bardzo istotnym element jest optymalizacja contentu na stronie pod wytyczne SEO, tak by był zgodny z wymaganiami wyszukiwarki Google. Od dobrze zoptymalizowanej treści na stronę przychodzi większość wygenerowanego w sieci ruchu. W pozycjonowaniu lokalnym on-site istotne jest, aby strona została zoptymalizowana pod kątem miasta, wsi lub regionu tak, aby wyszukiwarka miała możliwość przypisania konkretnej lokalizacji. Innym istotnym elementem lokalnego pozycjonowania on-site jest uzupełnienie sekcji z danymi teleadresowymi firmy, które powinny być spójne podczas udostępniania ich na innych stronach.

    Pozycjonowanie fraz lokalnych

    Pozycjonowanie lokalnych fraz kluczowych to kluczowa część w działaniach on-site niezależnie czy jest to pozycjonowanie lokalne, czy ogólne. Każde z tych przypadków kładzie się szczególny nacisk na frazy kluczowe. To dzięki nim jesteśmy w stanie dotrzeć do Klienta, a Klient może znaleźć odpowiedzi na lokalne zapytania. Lokalne frazy kluczowe powinny zawierać odpowiedź na zapytanie z uwzględnieniem elementu lokalizacji. Dla przykładu my jako agencja marketingowa specjalizująca się w pozycjonowaniu stron stosujemy lokalne frazy odpowiadające zapytaniom użytkowników np. pozycjonowanie Bielsko-Biała. Szczególnie ważne w doborze lokalnych fraz kluczowy jest analiza zachowań internautów, jak i analiza konkurencji. Ta część działań przypisana jest pozycjonowaniu off-site, ponieważ dzieje się poza witryną. W przypadku analizy zachowań internautów należy wśród nich rozpoznać jakie słowa kluczowe są popularne lub chętnie klikane. To oznacza, że warto sprawdzić, co wpisuje internauta w wyszukiwarkę, gdy szuka naszych produktów lub usług. W kwestii analizy konkurencji bardzo opłacalne jest wykonanie przeglądu tych najwyżej pozycjonujących się w wyszukiwarce Google. Nietrudno domyślić się, że skoro przodują w wynikach, to ich działania są skuteczne. Warto więc zweryfikować działania konkurencji i sprawdzić, na jakie lokalne frazy kluczowe się pozycjonują.

    Pozycjonowanie fraz kluczowych jest tak samo długotrwałym procesem i nie jest działaniem jednorazowym. Wpływ ma na to ciągłe udoskonalanie wyszukiwarek i algorytmów oraz działania konkurencji.

    Gdzie stosujemy lokalne frazy kluczowe?

    Frazy lokalne głównie stosuje po to, aby odpowiednio nasycić nimi treści na stronie internetowej i jej podstronach. Pozycjonowanie lokalnych fraz kluczowych nie dotyczy tylko treści, ale i również odnosi się do zastosowania lokalnych fraz w adresach URL czy też meta tagach. Ponadto można umieścić je w znacznikach ALT, nagłówkach (H1, H2, H3 itd.), tytułach podstron itp.

    Strategia pozycjonowania lokalnego off-site

    Pozycjonowanie lokalne off-site to działania optymalizacyjne wykonywane poza witryną. Celem tych działań jest tak samo zwiększenie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania i zbudowanie autorytetu oraz silnej pozycji. W ramach strategii pozycjonowania lokalnego off-site uwzględnia się linkbuilding, czyli pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych. Im więcej zdobytych linków, tym więcej sygnałów dla robotów Google, że pozycjonowana strona internetowa firmy jest wartościowa dla użytkowników. Tutaj warto też udzielać się na wszelkich lokalnych forach branżowych czy serwisach tematycznych. Należy pamiętać o tym, aby publikowane treści były wartościowe i przydatne dla użytkownika. Kolejnymi elementami należącymi do działań pozycjonowania lokalnego off-site jest uzupełnienie wizytówki Google Moja firma oraz wizytówki NAP. Co do wizytówki NAP udostępnić ją można na portalach takich jak: Targe.pl, Money.pl, Odi.pl itp. Teraz czas na etap, na który niekoniecznie można mieć wpływ i chodzi tutaj o opinie. Opinie Google to jeden z istotniejszych czynników rankingowych. Warto wiedzieć, że Google najczęściej wyświetla te strony internetowe, które cieszą się pozytywnymi opiniami. No to, czy uzyskamy pozytywne opinie, zależeć będzie jakość sprzedawanych usług lub produktów. Jednak zawsze można zachęcić klientów do wystawienia opinii.

    Google Moja Firma – wpływ wizytówki na lokalne SEO

    W lokalnym pozycjonowaniu niezwykle ważne jest skorzystanie z darmowej usługi Google Moja Firma, w której można założyć wirtualną wizytówkę i udostępnić ją w mapach. Wygenerowana i zoptymalizowana wizytówka to doskonałe narzędzie do zaprezentowania firmy i jej danych teleadresowych tj. godziny otwarcia, lokalizacja, usługi, opinie itp. Za pomocą wizytówki użytkownicy mogą podejrzeć istotne dane, sprawdzić opinie, wejść na stronę internetową oraz szybciej podjąć decyzję. Profesjonalnie wypełniona wizytówka w mapach Google może zrobić pozytywne wrażenie i zachęcić do skorzystania z oferty oraz zaprezentowania własnej opinii. To dzięki niej strona internetowa ma większe szanse na wyświetlenie się w wynikach wyszukiwania na lokalne frazy kluczowe. Zatem pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma wzmacnia działania pozycjonowania lokalnego stron internetowych. Co więcej, w dużym stopniu pomaga algorytmom Google powiązać daną branżę z lokalizacją. Mało tego wizytówka Google umożliwia przeglądanie statystyk odnośnie do najczęściej wyświetlanych fraz firmy, liczby wyświetleń na urządzeniach mobilnych i desktopowych oraz zachowań użytkowników.

    Zalety z dobrze wypełnionej i zoptymalizowanej wizytówki Google Moja Firma:

    • szansa na wyższą pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania;
    • uzyskanie istotnych dla Google i użytkowników opinii oraz ich gromadzenie, dzięki czemu mogą wpływać na decyzję zakupowe;
    • budowanie świadomości i lepszego wizerunku firmy;
    • możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem i ukazania mu oferty czy promocji;
    • łatwe udostępnienie informacji na temat lokalnego biznesu potencjalnemu Klientowi. To z kolei może skutkować pozytywnym działaniem tzn. sprzedaż produktów lub usług firmy.

    Jak założyć wizytówkę w Google Moja Firma?

    Pamiętaj, że zanim przystąpisz do zakładania wizytówki Google Moja Firma, sprawdź czy czasem w sieci nie istnieje już taka wizytówka twojej firmy. W takiej sytuacji możesz przejąć ją przejąć lub zlikwidować. Nie należy tworzyć nowej wizytówki, ponieważ zdublowane profile mogą wpłynąć negatywnie na pozycjonowanie oraz wprowadzać Klientów w błąd.

    Zakładanie wizytówki Google Moja Firma krok po kroku:

    Krok 1. Chcąc utworzyć wizytówkę firmy, musisz wejść na stronę Google Moja Firma, a następnie kliknąć przycisk „rozpocznij teraz”.
    Krok 2. Po otwarciu formularza logowania kliknij „utwórz konto” i wybierz opcje „do pracy lub celów biznesowych”
    Krok 3. Zostaniesz przekierowany do formularza, który należy uzupełnić o wymagane informację m.in. imię, nazwisko, adres e-mail, hasło itd. Postępuj zgodnie z wytycznymi kreatora, a na koniec wybierz ustawienia personalizacji i potwierdź.
    Krok 4. Następnie po zalogowaniu zauważysz okienko z możliwością wpisania nazwy swojej firmy.
    Krok 5. Kolejno wybierz rodzaj działalności i kategorię działalności.
    Krok 6. Uzupełnij formularz z adresem firmy. Uwaga czasem Google nie potrafi zidentyfikować adresu obiektu i może poprosić Cię o doprecyzowanie lokalizacji. Możesz to zrobić poprzez przesunięcie pinezki we właściwe miejsce na mapie Google.
    Krok 7. W kolejny kroku, jeśli chcesz, to możesz określić, gdzie obsługujesz Klientów np. czy dojeżdżasz do miejsca zamieszkania Klienta i jaki konkretnie obszar obejmują twoje usługi.
    Krok 8. Następnie uzupełnij dane kontaktowe firmy m.in. numer telefonu i aktualny adres witryny.
    Krok 9. Wykonaj weryfikację wizytówki, która jest niezbędna, aby aktywnie prowadzić profil i być widocznym dla Klientów. Po wpisaniu adresu stacjonarnego lub potwierdzeniu adresu kliknij „wyślij pocztą”.
    Krok 10. Uzupełnij godziny pracy tzn. godzinę otwarcia i godzinę zamknięcia oraz w jakie dni funkcjonuje Twoja firma.
    Krok 11. W kolejnym kroku zostaniesz zapytany o uruchomienie „Czatu”. Jeśli nie wyłączysz opcji „akceptuj wiadomości” to Klienci będą mogli do Ciebie pisać z poziomu wizytówki Google.
    Krok 12. Następnie dodaj opis firmy (750 znaków).
    Krok 13. Na tym etapie możesz dodać zdjęcia lub filmy prezentujące twoją firmę, produkt lub usługę.
    Krok 14. W ostatnim etapie zostaniesz zapytany o propozycję uruchomienia płatnej promocji. Tutaj jednak możesz się zdecydować lub bez problemu pominąć ten krok.

    Czym jest pozycjonowanie regionalne?

    Często można spotkać się określeniem tj. pozycjonowanie regionalne. Czym to właściwie jest i dlaczego tak się nazywa? Dla rozwiania wątpliwości pozycjonowanie regionalne to nic innego jak pozycjonowanie lokalne. Podejmowane działania również mają na celu zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania na zapytania z określonym miejsce. Jednak istnieje pewna minimalna różnica w znaczeniu.

    Różnica pomiędzy pozycjonowaniem regionalnym, a lokalnym

    Jeśli chodzi o rynek, to jest to pewien określony obszar działania, w którym dochodzi do transakcji pomiędzy kupującym a sprzedającym. Istnieje kilka rodzajów rynku o różnym zasięgu. Pozycjonowanie ze względu na rynek lokalny firmy dotyczy działań bezpośrednio w otoczeniu klienta – miasto lub wieś. Natomiast rynek regionalny to obszar działania obejmujący swym zasięgiem region np. powiat, województwo. Zatem jak można zauważyć, jest to kwestia nazewnictwa i jego znaczenia (definicji). W pozycjonowaniu stron często używa się obu znaczeń zamiennie i nie koliduje to ze skutecznym określeniem zakresu działań. Jednak częściej spotkamy się z określeniem pozycjonowanie lokalne niż pozycjonowanie regionalne.

    Cel i korzyści wynikające z pozycjonowania lokalnego

    Celem lokalnego pozycjonowania jest przede wszystkim zwiększenie widoczności strony w lokalnych wynikach wyszukiwania Google. To szansa na pojawienie się w lokalizacji, gdzie potencjalnie jest nasz klient. Odpowiednio przeprowadzony proces pozwoli dotrzeć do osób, które rzeczywiście wykazują duże zainteresowanie naszą ofertą i chęć skorzystania z niej. To wszystko ma sprawić, że nasza działalność uzyska silną pozycję w sieci. Dzięki czemu pozyska nowych i lojalnych klientów, co w efekcie przyniesie większą sprzedaż. Co do lokalnych klientów to nie ma co się oszukiwać, ale zwyczajnie wykazują oni większą lojalność co do naszych usług lub produktów. Dlatego też chętniej wracają i kupują, ponieważ wiedzą, że zawsze mogą porozmawiać o swoich potrzebach twarzą w twarz z człowiekiem.

    Dużym plusem w szczególności dla przedsiębiorców jest to, że pozycjonowanie lokalne jest dużo tańsze. Co więcej, mamy możliwość szybciej wzbić się na wysoką pozycję niż w przypadku ogólnego pozycjonowania stron. Związane jest to z mniejszą konkurencyjnością. Ponadto na zwrot z inwestycji nie musimy długo czekać.

    W skrócie dzięki pozycjonowaniu lokalnemu stron internetowych:

    • Zyskujesz większy i wartościowy ruch na stronie;
    • Wzmacniasz albo budujesz widoczność swojej strony w wyszukiwarce;
    • Dostajesz efekty w niższej cenie, a zwrot z inwestycji zauważysz znacznie szybciej;
    • Zbudujesz wizerunek eksperta w danej dziedzinie;
    • Poprawisz współczynnik konwersji np. więcej zapytań ofertowych i sprzedaż;
    • Zyskujesz długoterminowe efekty;
    • Zyskujesz lojalnych i stałych klientów z bezpośredniej okolicy.

    Najczęściej zadawane pytania przez Klientów

    Czym jest pozycjonowanie lokalne

    Lokalne SEO skupia się na optymalizacji widoczności serwisu w lokalnych wynikach wyszukiwania. Chodzi tutaj o zwiększenie widoczności strony dla zapytań związanych z lokalizacją świadczonych usług lub sprzedawanych produktów. Stąd też obejmuje mniejszy zakres działań. Pozycjonowanie lokalne tak samo, jak ogólne uwzględnia cel branży, konkurencję, Audyt SEO, strategie działań pozycjonowania on-site i pozycjonowania of-site. Tutaj również znaczenie mają czynniki rankingowe Google, które przy właściwie wdrożonych działaniach pozwolą rankingować witrynę wyżej w wynikach wyszukiwania. W przypadku firm lokalnych dużą rolę odgrywają lokalne frazy kluczowe, wizytówka Google Moja Firma i optymalizacja contentu pod kątem lokalnych fraz.

    ile kosztuje pozycjonowanie lokalne stron internetowych

    Z racji tego, że pozycjonowanie lokalne stron obejmuje mniejszy zakres i wymaga mniejszego nakładu pracy, usługa będzie również dużo tańsza niż w przypadku pozycjonowania ogólnego. Jednaki i w tym przypadku trudno określić konkretną kwotę za pozycjonowanie lokalne. Wpływ ma na to wiele czynników (specyfikacja danej firmy, konkurencja, stan techniczny itp.), lecz nie wszystkie będą tak skomplikowane lub konieczne. Pod uwagę należy też wziąć umiejętności pozycjonera lub agencji SEO. Im lepszy specjalista, tym droższa może być usługa. Niektóre stosowane narzędzia przez pozycjonera lub agencję mogą być odpłatne i konieczne do zastosowania, czego trzeba mieć świadomość. Pozycjonowanie lokalne stron internetowych to długi proces, jednak nieco mniej trudniejszy niż ogólne pozycjonowanie stron. Nasza agencja oferuje rozliczenie w formie abonamentowej. To oznacza, że stawka jest stała i płatna co miesiąc z góry przez okres obowiązującej umowy. Dzięki czemu możesz mieć pewność, że koszt pozycjonowania lokalnego w trakcie umowy się nie zmieni. Wobec tego masz świadomość, ile i za co płacisz, a my mamy pieniądze na realizacje usługi.

    Jakie są zalety pozycjonowania lokalnego

    Zalety lokalnego pozycjonowania obejmują: większy ruch od osób znajdujących się w pobliżu Twojej lokalizacji, wyższy współczynnik konwersji dzięki trafności fraz kluczowych oraz personalizacji treści dla tych, którzy są w pobliżu. Lokalne SEO ma również wyższy zwrot z inwestycji, ponieważ pozycjonowanie biznesu lokalnie jest tańsze niż krajowe lub globalne.

    Oceń tekst

    Średnia ocena 5 / 5. Liczba ocen: 2

    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. czytaj więcej