Jak wykonać migracje strony i nie stracić efektów SEO? 

Jeśli planujesz przeprowadzić migrację strony internetowej na nową platformę, powinieneś rozważyć fakt jak zrobić to właściwie. Migracja serwisu ma ogromny wpływ na wydajność SEO i użyteczność. Czynność ta może przynieść wiele korzyści tj. uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania lub poprawę płynności działania witryny. Natomiast niezaplanowana i źle przeprowadzona migracja może doprowadzić do utraty pozyskanych wcześniej efektów pozycjonowania strony. Odzyskanie pozycji witryny po zakończeniu migracji może zająć od 3 do 6 miesięcy albo i więcej. Dlatego przed migracją witryny rozsądnie jest przeprowadzić plan działania, aby nie stracić ruchu a zyskać nowych klientów. Zawsze też można zatrudnić odpowiednią agencję interaktywną taką lub freelancera, aby mieć pewność, że migracja strony przebiegnie bezproblemowo. Tymczasem z naszego bloga dowiesz się, na co zwrócić uwagę. O czym pamiętać i czego nie robić podczas migracji. 

W rozumieniu ogólnym czym jest migracja strony? 

Pod pojęciem migracja tak naprawdę może kryć się wiele znaczeń. Mówi się, że migracja strony to złożony proces przenoszenia witryny ze względu na wszystkie dane, które trzeba przenieść z jednej platformy na drugą. Migracją jest również: 

  • Zmiana systemu do zarządzania treścią – CMS; 
  • Działania związane z rebrandingiem (logo, szata graficzna), czy fuzją stron (łączenie X liczby domen w jedną);
  • Zmiana domeny i wszystkie związane z tym zmiany w adresach URL; 
  • Realizacja mapy przekierowań serwisu; 
  • Zmiana usług hostingowych (migracja ze starego na nowy hosting).

Co powinieneś wiedzieć przed migracją strony? 

Pomyślny proces migracji strony internetowej to know-how, którego nie można zaniedbać. Brzmi prosto, ale prawda jest taka, że wiąże się to z wieloma wyzwaniami. Od problemów technicznych po trudności z widocznością i nie tylko. Istnieje wiele rzeczy, które potencjalnie mogą pójść nie tak podczas migracji. 

Migracja z jednego systemu CMS do innego nie zawsze jest łatwa, co oznacza, że jeśli korzystasz z zamkniętych systemów, takich jak oprogramowanie typu SASS, być może proces migracji będzie bardziej problemowy. 

Pojawi się również kwestia migracji danych z jednego systemu do drugiego – może to być bardzo czasochłonne, w zależności od ilości posiadanych danych i ich rodzaju. 

To nie koniec – struktura Twojej witryny może wymagać zmiany, aby działała poprawnie z nowym systemem CMS, co ponownie wydłuży cały proces migracji, a także będzie wymagać dodatkowych umiejętności technicznych i zasobów. 

Co więcej, migracja witryny dla SEO obarczona jest dużym ryzykiem. Często dochodzi do takich sytuacji jak: 

  • Niezablokowanie wersji deweloperskich strony przed indeksacją – dochodzi do duplikacji całego serwisu. 
  • Brak albo niepoprawne wdrożenie mapy przekierowań. 
  • Brak transferu istniejących treści z poprzedniej wersji.
  • Po przeniesieniu witryny nieodblokowanie strony internetowej przed Google (meta tag lub plik robots.txt). 
  • Brak wykonania testów powdrożeniowych – często skutkuje to późniejszymi komplikacjami. 

Czas na migrację strony – kilka wskazówek z uwzględnieniem SEO 

  1. Przeprowadź analizę starej strony internetowej (wykonanie audytu SEO) i wypunktuj jej słabe strony. Określ, co wymaga zmiany – możesz skorzystać z narzędzia Google Analytics i sprecyzuj przyszłe plany biznesowe związane ze zmianą strony. 
  2. Zastanów się, jaki jest cel przeprowadzanej migracji? Co chcesz zyskać i jak to zmierzyć? Wśród popularnych celów wyróżnia się m.in.: 
    • poprawa autorytetu domeny czy aktualnych rankingów SEO;
    • zwiększenie współczynnika konwersji; 
    • zwiększenie liczby odwiedzających.
      Następnie, jeśli nowa strona przy tym wszystkim wymaga zmiany grupy odbiorcy, to zdefiniuj grupę docelową dla nowej strony. 
  3. Rozplanowanie struktury strony i wszystko, co z nią związane (podstrony, treści, linki, meta tagi, przekierowania itp.) Zalecamy przeniesienie treści ze starej strony na nową przed dokonaniem jakichkolwiek zmian w kodzie lub treści na stronie. Zapewni to, że wszystkie Twoje linki, strony i inne linki związane z treścią pozostaną nienaruszone.  
  4. Po przeniesieniu wszystkiego ze starej witryny użyj narzędzi Google dla webmasterów, aby sprawdzić, czy w Twojej witrynie nie ma błędów i czy działa ona prawidłowo. Możesz również skorzystać z tej możliwości, aby utworzyć mapę witryny i przesłać ją za pomocą narzędzi Google dla webmasterów do indeksowania przez wyszukiwarki. 
  5. Pamiętaj o kopii zapasowej! 
  6. Po wykonaniu wszystkich tych czynności możesz przystąpić do edytowania kodu i zmiany zawartości strony w nowej witrynie zgodnie z wymaganiami. 
  7. Pamiętaj po zakończeniu migracji zainstaluj odpowiednie narzędzia analityczne i uważnie obserwuj ruch na stronie internetowej, czy nie ulega czasem spadkowi. 

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. czytaj więcej